EXPO med fokus på Danmark og dansk kultur

Fun Fact: Stedfortræder for havfruen: Vidste du at… mens Den Lille Havfrue var udlånt, blev der opstillet en videoinstallation på Langelinje skabt af den anerkendte kinesiske kunstner, Ai Weiwei, der live transmitterede den lille havfrue fra Shanghai?

Danmark deltog senest på verdensudstillingen i Shanghai i 2010. Hovedtemaet for udstillingen det år var ’Bedre by – bedre liv’, og satte derfor for første gang i EXPO’s lange historie fokus på udviklingen i storbyerne. Dette var da også et tema, der passer godt til Danmark og danske værdier, og EXPO 2010 var da også den til dato økonomisk mest ambitiøse EXPO-satsning set fra dansk side med et samlet budget på 150 millioner kroner.

Fokus på danske værdier 

Bjarke Ingels Group (BIG) vandt med deres fantastiske design og visionære ideer konkurrencen om at designe den danske statspavillon. Pavillonen var først og fremmest meget interessant set fra et arkitektonisk perspektiv grundet pavillonens flotte design og varmereflekterende egenskaber, der holdt pavillonen kølig i Shanghais bagende varme, men bestemt også for måden, som BIG formåede at inkorporere dansk kultur og danske værdier i designet af pavillonen. BIG placerede Den Lille Havfrue på nederste etage i midten af et stort bassin, og det blev naturligt et stort tilløbsstykke for særligt kineserne. For at favne både verdensudstillingens hovedtema og dansk kultur lagde BIG’s design ligeledes vægt på at inkludere cykelstier og bycykler, så de besøgende til stor begejstring kunne cykle rundt på og udenfor pavillonen og samtidig få et glimt af den eventyrlige Lille Havfrue. Det bliver vel ikke meget mere dansk end det?

Billede af Bjarke Ingels Group 

Fremvisning af dansk madkultur

I år er den danske pavillon naturligvis også designet til at fremvise dansk kultur – denne gang med fokus på den fantastiske og internationalt anerkendte madscene, som vi i Danmark kan vise frem. 

Pavillonen øverste etage – tagterrassen – sætter 100% fokus på, hvad den danske madscene har at byde på. Her bliver det muligt for særligt udvalgte restauranter at skabe en pop-up restaurant i 14 dage og bidrage til at vise dansk madkultur frem fra dens bedste side. Besøgende på pavillonens tagterrasse får derfor bl.a. mulighed for at smage på herligheder fra Danmarks nordligste restaurant, De To Have, samt innovative burgere med bl.a. confiteret and fra gourmetfastfood-restauranten The Hungry Dane. 

Det er dog ikke kun de danske restauranter, der får mulighed for at vise sig frem på pavillonens tagterrasse. Den danske pavillon har som en af de få fået alkoholbevilling – hvilket er ret unikt, da Dubai jo som bekendt er et muslimsk samfund. Det åbner naturligt for at give danske barer muligheden for at skabe pop-up versioner deres koncept. Her kommer besøgende bl.a. til at stifte bekendtskab med cocktails fra aalborgensiske Helmuth Bar & Kitchen – stedet, hvor Graffiti Cocktails udsprang fra. 

Drift af tagterrassens restaurant

Netop tagterrassen bliver også omdrejningspunktet for vores deltagelse på EXPO 2020. Restauranterne og barerne skal driftes, og sammen med vores gode samarbejdspartner DinnerBooking samt PIU-sekretariatet sikrer vi, at driften forløber så gnidningsfrit som overhovedet muligt. Vi sørger naturligvis for at levere betalings- og kasseløsning og DinnerBooking leverer bordbookingsystemet. Samtidig er der indgået aftale med Food College Aalborg om at sende tjener- og kokkeelever med ønske om et udenlandsk praktikophold afsted til pop-up restauranten via PIU (PIU står for Praktik I Udlandet). Her vil eleverne indgå i den daglige drift på lige fod med restaurantens egne ansatte, og eleverne får derfor både værdifuld erfaring og et eventyr for livet, når forventeligt 100.000 gæster besøger tagterrassens restaurant gennem udstillingens 6 måneder. 

Men hvad skal der egentlig ske, når vi rammer d. 31. marts næste år, og verdensudstillingen har nået sin ende? Læs med næste gang, hvor vi fortæller lidt om udsigterne efter EXPO 2020.

 

15. september 2021 · Skrevet af Jens-Kristian

Tilmeld dig vores nyhedsbrev