Krisetider sætter fokus på driften

Hele restaurationsbranchen forsøger hver eneste dag at øjne nye alternative muligheder for indtjening i et hårdt presset marked, hvis betingelser ændrer sig hele tiden.

Corona-epidemien får uden tvivl flere til at overveje nedskæringer og afskedigelser, men generelt er branchen drevet af at se løsninger og muligheder fremfor begrænsninger. Flere restauranter udvider eller omdanner deres koncepter, tilbyder anderledes oplevelser, går sammen i alternative netværk og er villige til at lære af hinanden.

Set fra vores perspektiv mærker vi også kundernes mod på at tænke anderledes. Epidemien rykker hurtigere ved nogle beslutninger omkring teknologi. Krisen har ganske enkelt tvunget flere til at træffe beslutninger om onlinebestillinger og betaling og selvbetjeningsløsninger.

Vi ser også en større tendens til at vores kunder ser epidemien som en anledning til at vende et kritisk blik mod driften, og det kan der være mange positive fordele i.

Hvor er dit spild?

Driftsoptimering kan handle om mange elementer i ens forretning, men det kan centreres om begrebet ”spild”. Spild kan handle om overforbrug, dårlig udnyttelse og forkerte løsninger. Data kan her være nøglen til at forudsige forbruget og optimere på indkøbet, så man ikke står med et stort spild senere i værdikæden.

Vi har oplevet en større interesse fra vores kunder til at kigge på data fx i et BI-system, hvor kunden kan se salgsdata over tid på fx borde, tidspunkter, mellem forskellige ekspedienter, på tværs af forretninger mv. Hvor mange pax skal vi indkøbe til? Hvor meget er nødvendigt at have på lager? Hvad sælger mest hvornår? I hvilke tidsrum? Hvad er salgsfordelingen af take away og seatings i restauranten? Kan vi gøre mere for at fremme salget nogle af stederne?

Langt hen ad vejen kan man forudsige det meste med data, og det handler derfor om god planlægning og optimering af processerne.
Ineffektiv anvendelse af medarbejdernes ressourcer er, udover optimering af indkøb og lagerstyring, et af de parametre der giver mulighed for den største optimering.

Spild af menneskelige ressourcer

Hvor mange skal jeg have på arbejde hvorhenne? Hvilke arbejdsopgaver skal de løse? Har vi de rette medarbejdere med de rette kompetencer?

Ved at sammenholde lønprocenten med salgsdata er det muligt hele tiden at have en finger på pulsen. Har vi for mange på arbejde? Skal vi flytte nogle medarbejdere til en anden funktion eller lokation? Der er generelt mange mulige parametre at estimere ud fra. Hvor meget solgte vi sidste uge eller sidste år på samme tid? Har vi en kampagne i gang? Hvordan er vejret? Hvor mange bordbookinger? Osv.

Fokus på spild af menneskelige ressource vil kunne minimere og begrænse nogle flaskehalse, som både vil kunne øge arbejdsglæden blandt medarbejderne, øge serviceniveauet blandt gæsterne og forbedre lønprocenten.

 

Tag en snak med os om hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere din drift!

Salg@onlinepos.dk 

23. november 2020

Tilmeld dig vores nyhedsbrev