Sådan kan kassesystemet hjælpe med at give glade gæster

Et kassesystem er ikke bare en nødvendighed, men kan også være et vigtigt hjælpemiddel i bestræbelserne på at få glade og tilfredse gæster. Der er nemlig flere måder, hvorpå dit kassesystem kan bidrage til, at du højner serviceniveauet. Lad os introducere dig for de tiltag, vi af erfaring ved, giver værdi for dine gæster. 

 

Kort, kontant eller MobilePay?

Mange betalingsmuligheder er god service. Med et godt kassesystem kan dine gæster betale på en række forskellige måder. Vi anbefaler, at dit POS-system som minimum skal kunne håndtere følgende betalingsmuligheder:

  • Kortbetaling – gerne accept af flere korttyper som Visa, Mastercard mv.
  • Betaling med kontanter
  • Kontaktløs betaling med mobilen – f.eks. MobilePay og Apple Pay
  • Selvbetjening via QR-kode og digital menu

Det giver dine kunder et væld af muligheder for at betale med lige præcis den løsning, de foretrækker, og du lader ikke gæsterne være begrænset til en enkelt eller to betalingsmetoder. Fleksibilitet er vigtigt. 

Som restauratør kender du med garanti til de tre førstnævnte betalingsmuligheder, men som noget relativt nyt efterspørger restaurantgæster i højere grad selvbetjeningsløsninger – både i forhold til bestilling og betaling. 

Det kan du som restauratør med fordel imødekomme. Alt afhængig af hvilken restauration, du driver, er der flere muligheder for selvbetjeningsløsninger. Vi dog erfaret, at især selvbetjening via QR-kode og digital menu stiger i popularitet, og det er en løsning, der er anvendelig uanset typen og størrelse af restauration. Med denne løsning kan dine gæster ekspedere sig selv – typisk via en app – nærmest på samme måde, som skulle der bestilles take away. Denne løsning afhjælper bl.a., at gæster forgæves forsøger at komme i kontakt med en travl tjener og sørger for, at tjeneren ikke laver fejlindtastninger på bestillingen. Samtidig giver det dine tjenere mere tid til at yde dine gæster en god service. 

 

En håndholdt betalingsterminal giver effektiv betjening

På nogle restauranter og caféer skal man selv gå op til baren for at betale sin regning. Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis man vil yde god kundeservice. 

I baren risikerer kunden nemlig at skulle stå i kø, og der kan opstå forvirring omkring, hvad gæsten har købt, da det ikke er sikkert, at tjeneren ved kassen er den samme tjener, der har betjent gæsten. Det giver en mindre god gæsteoplevelse. 

For at undgå det bør du have en håndholdt betalingsterminal. Med den håndholdte betalingsterminal har du mulighed for at tage imod betalingen direkte ved gæstens bord. Det betyder, at gæsten ikke længere risikerer at skulle stå i kø i baren, og tjeneren er velforberedt, når vedkommende går ned til bordet for at tage imod betaling, da der er fuldt overblik over, hvem der nu skal betale. 

 

Et kassesystem med automatisk lagerstyring giver overblik

“Det er desværre udsolgt”. 

Det er ærgerligt at have noget på menukortet, som gæsten ikke kan bestille, fordi du ikke længere har varen på lager.

Selvfølgelig kan en vare blive udsolgt, men hvis dit kassesystem har automatisk lagerstyring, vil du hele tiden have et overblik over din lagerbeholdning, og det vil give dig bedre mulighed for hele tiden at have samtlige af dine varer på lageret. Som bonus kan der opsættes minimumslager på hver enkelt rå- og drikkevare, så du automatisk får besked, når det er tid til at bestille den pågældende vare hjem. 

Dermed undgår du, at gæsten spørger forgæves efter noget på menuen og får en dårlig oplevelse, men i stedet sikrer, at gæsten altid kan få det, der ønskes. 

Et effektivt kassesystem giver mere tid til at servicere dine gæster. At yde god service er alfa og omega, hvis du vil have dine gæster til at vende tilbage.

Derfor er det vigtigt, at dine ansatte værner om dine gæster og har den tid, det kræves for at yde en god service. 

Med et godt kassesystem får du mulighed for at minimere dine ansattes administrative opgaver og dobbeltarbejde samt at optimere generelle arbejdsgange. Det giver en tidsbesparelse, der i stedet kan bruges på at give dine gæster den bedst mulige oplevelse, når de besøger netop din restauration. 

Et godt kassesystem har også mulighed for at integrere med andre eksterne systemer som f.eks. bordbookingsystemer og vagtplanlægningssystemer. Hvis din POS-udbyder tilbyder integrationer til f.eks. disse, kan brugen af systemerne give dine gæster en endnu bedre oplevelse, når de besøger jer – og endda allerede inden de har sat foden inden for døren. Vi opfordrer dig derfor til at undersøge, hvilke supplerende systemer, der kan hjælpe din restauration yderligere med at skabe glade gæster.

 

5 grunde til at et godt kassesystem hjælper med at give glade gæster

  1. Du kan håndtere flere betalingsmetoder, så gæsten altid kan benytte sin foretrukne betalingsmetode
  2. Du har mulighed for at tilkoble en håndholdt betalingsterminal, der sikrer, at gæsten ikke skal vente i kø i baren for at betale, og at betalingsprocessen forløber smidigt
  3. Du kan altid holde dig opdateret på varelageret, så du undgår at løbe tør for rå- og drikkevarer
  4. Du minimerer administrative arbejdsopgaver og optimerer arbejdsgange, der giver mere tid til at yde en god service 
  5. Du har mulighed for at integrere med de eksterne systemer, der gør gæstens oplevelse endnu bedre, som f.eks. bordbookingsystem
27. august 2021 · Skrevet af Jens-Kristian

Tilmeld dig vores nyhedsbrev