02 aug Teknologiske trends i restaurationsbranchen
Teknologiske trends i restaurationsbranchen
Dato: 31. august 2024 | Læsetid: 4 min.
Teknologien har godt fat i restaurationsbranchen, og den bliver ved med at udvikle sig. Nye teknologier kommer til og vinder frem. Vi har samlet nogle af de største teknologiske trends i restaurationsbranchen, så du kan danne dig et hurtigt overblik. Måske du kan finde inspiration i dem til din egen restauration.
Online bestilling og levering
En af de absolut største trends i vores digitale tidsalder er tilgængeligheden og muligheden for at finde og bestille din aftensmad lige fra sofaen. I en verden, hvor vi alle har travlt og tiden bare flyver afsted, er det blevet mega vigtigt, at måltider er lette at få fat i, hurtige at lave og mest af alt, super praktiske. Den stigende efterspørgsel har fået online bestilling og leveringsservice til at boome, og det er blevet et kæmpe hit blandt os alle.
Take-away trenden har virkelig taget fart de seneste år. Det gik endnu hurtigere, især under coronapandemien, hvor take-away fik et kæmpe boost, fordi vi ledte efter sikre og praktiske måder at fortsætte vores livsstil på, mens vi stadig overholdt alle de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Selv efter pandemien har vi holdt fast i take-away konceptet, og det er nemt at se hvorfor.
Det giver os chancen for at bestille vores yndlingsmad uanset hvor vi er, hente den når det passer ind i vores travle liv, og slippe for de lange køer og ventetid, som ofte er forbundet med at spise på restaurant. Det er en bekvemmelighed, vi har omfavnet, og som vil fortsætte med at forme vores spisevaner i fremtiden.
Selvbetjeningskiosker
Du kan tage flere forskellige tiltag for at gøre det nemmere for dine gæster at bestille. Det kan f.eks. være via selvbetjeningskiosker. De er super populære i mange typer af restauranter, især i fastfood-verdenen, hvor de hjælper med at gøre tingene mere effektive og holde gæsterne glade.
Med disse kiosker kan dine gæster selv ordne bestillingerne nemt på en skærm. Det betyder, at du ikke behøver at have så mange medarbejdere rundt omkring til at tage imod bestillinger, hvilket kan hjælpe dig med at spare lidt på lønudgifterne.
Det kan endda gøre dine gæsters oplevelse bedre. De kan tage sig god tid til at kigge menuen igennem i deres eget tempo og vælge deres mad uden at føle sig stressede. Og det er en win-win for din forretning, da det kan hjælpe med at booste salget og gøre dine kunder endnu mere tilfredse.
Brug af data til forecasting
En trend, der bare bliver federe og federe i restaurantverdenen, er det der med at bruge dine data til at spå om fremtiden. Ved at kigge ind i dine restaurantdata kan du finde ud af, hvilke retter der er et hit, spotte og analysere trends hos dine gæster og finde ud af, hvornår det er allermest hektisk hos dig.
Du kan bruge den info til at tweake din menu, justere din service efter, hvad dine gæster er til, og sørge for, at du har nok folk på arbejde, når det går amok. Ved at være på forkant med dine data, kan du forudse, hvad dine kunder vil have, og give dem en endnu federe oplevelse.
Hvis du begynder at dykke ned i dine data, kan du få en masse fordele ud af det. Og det er ikke kun de fordele, vi har snakket om her. Faktisk kan dataanalyse hjælpe med at gøre stort set alt ved din restaurant bedre, fra lagerstyring til kundeservice. Så det er helt klart værd at bruge lidt tid og kræfter på at få styr på dine data.
Mobilbetaling
Mobilbetaling er helt klart en ting, der er kommet for at blive! Det er en trend, der bare er skudt i vejret de seneste år, nu hvor stort set alle har en smartphone. Med den teknologiske udvikling er flere og flere hoppet med på bølgen og har lagt deres betalingskort over på mobilen og efterladt det fysiske kort derhjemme. Folk betaler på en ny måde, og det er derfor super vigtigt at have en indløsningsaftale, der er med på moden og understøtter de nye måder at betale på, som f.eks. ApplePay og Google Pay.
Hvis du er lidt usikker på, om din restauration kan tage imod mobilbetaling, så er det en god idé at tage fat i dem, der styrer din indløsningssaftale. De folk har styr på det hele og kan guide dig igennem det hele og svare på alle dine spørgsmål. Så bare giv dem et kald, hvis du har brug for hjælp eller et godt råd. De kan helt sikkert hjælpe dig med at blive klogere på og få implementeret det, hvis ikke du allerede har det.
Digital loyalitet
At få dine gæster til at komme igen skal ikke være en hovedpine for dig. Derfor findes der heldigvis mange forskellige loyalitetsprogrammer, der kan hjælpe dig med det. Du kender helt sikkert det klassiske stempelkort – køb ni kopper kaffe og få den 10. gratis. Men så bliver stempelkortet væk, du glemmer det eller noget tredje. Det sker for alle – også for dine gæster.
Derfor er digital loyalitet mega smart – det hele findes nemlig på telefonen, som de fleste som regel husker inden de smutter ud ad døren derhjemme. Der findes mange forskellige måder at gøre det på digitalt, så derfor er det en god idé lige at sætte sig ned og undersøge, hvad der passer til lige netop din restauration og dine gæster.
Loyalitetsprogrammer kan hjælpe dig med at skræddersy tilbud til dine gæster, personliggøre deres oplevelse og meget mere.
Jeg hedder Line. Jeg er content creator hos OnlinePOS. Jeg har tidligere været en del år i restaurationsbranchen, men nu sidder jeg og skaber indhold som du kan læse og måske drage nytte af.