Servicemeddelelse: Vi oplever problemer med serveren i øjeblikket - Vores udbyder er på sagen.

Ny lov om kasseapparater

Ny lov om kasseapparater

Fra d. 1. januar 2024 træder en ny kasselov i kraft. Det betyder, at kassesystemer, i bl.a. restaurationsbranchen, skal være digitale. Lovkravet om digitale kassesystemer kommer fra Skatteforvaltningen på baggrund af en analyse, der viser at i nogle brancher er der en højere andel af fejl i registreringen af salg, i forhold til nogle andre brancher.

Derfor har Skatteforvaltningen besluttet, at alle kassesystemer i restaurationsbranchen, fra 1. januar 2024, skal være digitale, for at minimere disse fejl.

Hvad er et digitalt kassesystem?

Måske er det det du sidder og tænker lige nu. Her kommer forklaringen:

Hos Skatteforvaltningen bliver det digitale kassesystem omtalt som “et digitalt salgsregistreringssytem”. Vi kalder det et digitalt kassesystem, fordi det er nemmere at huske – både for dig og for os.

Et digitalt kassesystem er et system, der automatisk lagrer de oplysninger om salg der er hos den enkelte erhvervsdrivende. Der er stillet forskellige krav fra Skatteforvaltningen til, hvad det digitale kassesystem kan – herunder er det bl.a., hvordan oplysningerne bliver lagret i systemet.

Hos OnlinePOS har vi det digitale kassesystem og vi opfylder naturligvis de specifikke lovkrav, der er. Du kan altså trygt anskaffe sig et digitalt kassesystem fra os – vi har styr på detaljerne, så du ikke behøves.

Hvad skal du gøre?

Hvis du har et gammelt kassesystem, du ved, sådan et med fysiske knapper, hvor der ikke rigtig er en skærm, hvor du kan se dine produktgrupper m.m., så skal du skifte inden d. 1. januar 2024 – gerne før, hvis du kan komme afsted med det. Du kan ringe ind til en af vores søde sælgere, så vejleder de dig bedst muligt til, hvilken løsning, der passer til dig.

Du kan ringe på telefon: +45 42 90 26 26 eller skrive en mail på: salg@onlinepos.dk, så kontakter en af vores sælgere dig hurtigst muligt.

Hvorfor alt det ståhej?

Den nye kasselov træder i kraft, fordi SKAT vil gøre en ekstra indsats for at komme sort arbejde til livs. Derfor skal de virksomheder, der er omfattet af lovgivningen anskaffe sig et digitalt kassesystem inden d. 1. januar 2024. De virksomheder, der er omfattet lovkravet er:

  • Restauranter, caféer, kaffebarer med flere
  • Pizzeriaer, grilbarer med flere
  • Isbutikker, isbarer med flere
  • Diskoteker, værtshuse med flere
  • Købmænd, døgnkiosker med flere

Det gælder, hvis virksomheden har en årlig omsætning mellem 50.000 kroner og 10 millioner kroner.

Hvad skal jeg kigge efter i mit nye digitale kassesystem?

Dit nye digitale kassesystem skal kunne en hel masse, så det gør det nemmere for dig, at bevise overfor SKAT, at du altså ikke laver sort arbejde eller snyder med regnskabet.

Dit digitale kassesystem skal bl.a. kunne udskrive kvitteringer fra kassen, automatisk. Det er ikke længere nok at skrive en kvittering i hånden. På den måde sparer du også kundens tid, fordi du ikke skal stå og skrive kvitteringen. Desuden minimere du også risikoen for fejl, for på den kvittering kassen printer ud står det tydeligt, hvad der er blevet købt. Tænk, hvis du havde skrevet en kvittering i hånden og kunden ikke kunne tyde dine kragetæer – og det kan du heller ikke for den sags skyld. Så er der jo opstået et unødvendigt problem. Du skal derfor have en bonprinter tilkoblet til dit digitale kassesystem – hos OnlinePOS kan du vælge mellem kasseterminaler, hvor bonprinteren er indbygget, eller at have en bonprinter seperat ved siden af.

Yderligere krav du skal være opmærksom på:

Som det er med alle nye lovgivninger, så er der selvfølgelig en masse med småt du skal være opmærksom på. Vi har forsøgt at skrive det mere spiseligt her:

  • Dit digitale kassesystem skal kunne producere en fil af din elektroniske kassekladde i standard filformatet SAF-T.
  • Den fil skal gemmes i 12 måneder og du skal have muligheden for at kunne udlevere filen digitalt, hvis du bliver bedt om det.
  • Alle dine brugere af dit digitale kassesystem skal kunne logge ind, når de skal ekspediere. Når der så bliver registreret et salg, så bliver salget, beløbet og betalingsmåden registreret på den enkelte bruger, der er logget ind.
  • Betalingsmåderne skal kunne adskilles fra hinanden. Det skal altså være muligt at se forskel på om dine kunder har betalt med f.eks. mobilbetaling eller kortbetaling.
  • Din dagsopgørelse skal laves elektronisk, når kassen bliver talt op.
  • Det må under ingen omstændigheder være muligt at ændre i den daglige elektroniske kassekladde
  • Kassekladden skal altid indeholde de samme oplysninger, der er på kundens kvittering.
  • Tidspunktet for købets start og afslutning
  • Unikt transaktionsnummer, så der altid er mulighed for at finde kvitteringen i systemet igen efterfølgende
  • Det anvendte betalingsmiddel
  • Dit digitale kassesystems serienummer

Hvordan holder jeg styr på alt det?

Det gør du ved at vælge OnlinePOS – vi har styr på alt det tekniske, så du bare skal fokusere på, at drive din restauration. Vores digitale kassesystem lever op til lovkravene – også dem, der træder i kraft i januar 2024, så du kan trygt vælge os som din leverandør af dit digitale kassesystem.

Du kan ringe på telefon: +45 42 90 26 26 eller skrive en mail på: salg@onlinepos.dk, så kontakter en af vores sælgere dig hurtigst muligt.