Servicemeddelelse: Vi oplever problemer med serveren i øjeblikket - Vores udbyder er på sagen.

Nyttigt viden om den nye kasselovgivning

Her på siden kan du udforske nøje udvalgte ressourcer, herunder en informativ blogartikel, SKAT’s officielle artikel og en praktisk FAQ-sektion, der hjælper dig med at forstå og håndtere de nye regler og bestemmelser. Få indsigt, retningslinjer og svar på hyppigt stillede spørgsmål for at navigere smidigt gennem den opdaterede kasselovgivning.

FAQ – Ny kasselovgivning

Hvor kan jeg finde de nye SAF-T rapporter

Fra den 1. Januar 2024 vil det være muligt at hente dine SAF-T rapporter i dit BackOffice under “Rapport” og “SAF-T rapport”.

Hvornår træder den nye lov i kraft?

Den nye lovgivning træder i kraft d. 1. januar 2024.

Hvorfor er der kommet en ny kasselov?

Den nye kasselov træder i kraft, fordi SKAT vil gøre en ekstra indsats for at komme sort arbejde til livs. Derfor skal de virksomheder, der er omfattet af lovgivningen anskaffe sig et digitalt kassesystem inden d. 1. januar 2024.

Hvem er lovgivningen gældende for?

Lovgivningen er gældende for fire forskellige brancher. Det inkluderer bl.a.:

  • Barer, pubber og klubber
  • Café/restaurant
  • Købmænd/kiosker
  • Pizzeriaer, isbutikker, grillbarer mm.

Det gælder, hvis virksomheden har en årlig omsætning mellem 50.000 kroner og 10 millioner kroner.

Hvor kan jeg læse mere om den nye kasselovgivning

Du kan læse mere om den nye kasselovgivning her:

Hvad skal jeg være særligt opmærksom på?

Du skal forholde dig til, om du, på baggrund af din branche og omsætning, er omfattet af lovgivningen. Dernæst skal du forholde dig til om dit kassesystem er digitalt. Nedenfor har vi opstillet nogle scenarier, hvor du kan se om du kan genkende noget af det. Dette er nogle kendte eksempler på scenarier, hvor du skal være særligt opmærksom. Vi vil dog gøre opmærksom på at listen ikke nødvendigvis er fyldelstgørende og der kan være scenarier som ikke er beskrevet herunder.


Scenarie #1:

Hvis du har et gammelt kassesystem med fysiske knapper og som ikke har en skærm til at vise produktgrupper og mere, skal du skifte det ud inden den 1. januar 2024. Vi anbefaler, at du gør det før, hvis det er muligt.


Scenarie #2:

Hvis din betalingsterminal eller andre betalingsløsninger som f.eks. MobilePay ikke er direkte integreret med dit digitale kassesystem. Hvad betyder det at være “integreret” med en betalingsterminal? Det betyder, at den er direkte forbundet med dit kasseapparat/kassesystem. Hvis betalingsterminalen er integreret, deles betalingsoplysninger automatisk og effektivt mellem betalingsterminalen og det tilknyttede kassesystem. Dette er et af de nye lovkrav fra Skat.


Scenarie #3:

Hvis du ikke har opdateret dit software til den nyeste version.