Optimer din forretning på tværs af dine restauranter eller barer

Hos OnlinePOS udvikler vi cloudbaserede kassesystemer i tæt dialog med restaurationsbranchen og tilbyder derfor et system, der har fokus på at opfylde de behov, branchen har. Vi oplever dog, at behovene kan være vidt forskellige – selv ved restaurationer, der på papiret ser ens ud. Men ét af de steder, hvor behovene er overvejende ens, er hos kædevirksomheder. 

Kædevirksomhederne har to store fællesnævnere; at optimere drift og minimere udgifter. Dette forekommer naturligt, da der kan være mange penge at spare – og tjene – hvis eksempelvis administrationstid og svind kan minimeres eller den generelle drift og arbejdsgang optimeres. Dette gør sig selvfølgelig også gældende for andre dele af restaurationsbranchen, men det kommer særligt til udtryk her, da effekten af en optimering eller minimering kan ganges med antallet af forretninger. 

Vi vil gerne bistå vores kunder med at løse forskellige problemstillinger, og vi har derfor også fokus på, hvordan vi kan hjælpe vores kæderestauranter med at optimere driften på tværs af alle deres forretninger til gavn for både top- og bundlinje og give dem det overblik, de har brug for. 

 

OnlinePOS HQ-funktion 

Vi tilbyder alle kunder – uanset størrelse og type – muligheden for at trække et hav af forskellige rapporter fra det tilknyttede Backoffice. Med disse rapporter har kunden adgang til et solidt, velfunderet og datadrevet beslutningsgrundlag for sin forretning. Via Backoffice har kunden også mulighed for at tilrette bl.a. menuer, ingredienslister og priser. 

Selvom dette i sig selv skaber stor værdi for størstedelen af vores kunder, møder vores kæderestaurationer nogle udfordringer, da håndteringen af kæder er noget mere kompleks end af enkeltrestauranter. Vi har derfor udviklet en løsning, der kan tilkobles, hvis kunden har flere forretninger, der mindsker administrationstid markant og giver et endnu bedre beslutningsgrundlag for optimering af hele virksomheden. 

 

HQ-modulet tilbyder følgende:

Masteropsætning 

Her er det muligt at foretage ændringer af eksempelvis menu og pris og rulle det ud til alle forretninger på én gang, så ændringen ikke skal foretages enkeltvis ved alle forretningerne. Dette er især anvendeligt, hvis der arbejdes med kampagner – som f.eks. månedens burger eller månedens øl – som kræver ret hyppig udskiftning, eller hvis der arbejdes med sæsonbestemte eller på anden vis tidsbegrænsede menuer. Her vil administrationen kunne spare en masse tid ved kun at skulle ændre i masterkontoen, der så automatisk tilføjer ændringerne til hver restauration. 

En anden stor fordel ved masteropsætningen er, at der kan oprettes flere forskellige masterkonti. Disse konti kan sættes op, så de inkluderer de forretninger, man ønsker. Det er særligt anvendeligt, hvis der opereres med geografiske forskelle på eksempelvis sortiment eller priser. Her kan man med fordel samle de forretninger, der har samme pris og sortiment under én masterkonto, og derved adskille opsætningen fra de resterende restauranter. 

Et komplet og hurtigt performanceoverblik over hele kæden

Vi tilbyder som nævnt alle kunder adgang til statistikmodulet og tilhørende rapporter, men her møder kæderestaurationer udfordringer, da statistikmodulet kun tager udgangspunkt i den enkelte forretning, statistikmodulet er tilkoblet. OnlinePOS’ HQ-modul går derfor skridtet videre og tilbyder et performanceoverblik over kæden som helhed. Det giver et hurtigt overblik over virksomhedens samlede performance, og der kan derfor spares administrationstid ved ikke manuelt at skulle ind og tjekke hver enkelt forretning for at danne overblik over virksomhedens samlede performance. Samtidig er det stadig muligt at trække alle brugbare rapporter fra statistikmodulet, men HQ-modulet gør det muligt at trække dem på kædeniveau.

Mulighed for benchmarking 

Udover at skabe overblik på kædeniveau, har HQ-modulet mulighed for at skabe et skarpt overblik over hver enkelt forretning. Herved opstår der mulighed for at benchmarke alle forretningerne og identificere eksempelvis underperformance og generelle tendenser.  

Her er det bl.a. muligt at benchmarke det totale salg og salg pr. produkt eller produktgruppe. Køres der kampagner på bestemte produkter eller produktgrupper, kan der også trækkes data om kampagnens performance. Det er også muligt at få et skarpt visuelt overblik over, hvornår på dagen omsætningen er størst – og mindst – via et heatmap. Dette bruges især til at vurdere den nødvendige personalekapacitet på de forskellige tidspunkter i løbet af åbningstiden, og er derfor også nyttigt til at kunne flytte personale rundt mellem forretningerne.

 

Ønsker du at høre mere?

Dette var en overordnet gennemgang af noget af den værdi, som OnlinePOS’ HQ-modul skaber for kædevirksomheder, men modulet tilbyder også flere optimeringsmuligheder. Her kan f.eks. lagerstyring mellem forretninger fremhæves, så der nemt kan skabes overblik over lagerbeholdningen og nemt registrere lagerflytninger herimellem. 

Ønsker du at høre mere om vores HQ-modul, og hvordan det kan være med til at optimere din restaurationskæde, så tøv endelig ikke med at hive fat i os og få en snak. 

Tlf. 70702636 eller på salg@onlinepos.dk

4. oktober 2021 · Skrevet af Jens-Kristian

Tilmeld dig vores nyhedsbrev