Servicemeddelelse: This is what your banner will look like

Brug dit kassesystem rigtigt og få gladere medarbejdere

Brug dit kassesystem rigtigt og få gladere medarbejdere 

Et effektivt, brugervenligt og intuitivt kassesystem skræddersyet til restaurationsbranchen giver ikke kun glade gæster, men øger også medarbejdernes trivsel. Valget af det rigtige kassesystem indeholder nemlig forskellige funktioner og integrationsmuligheder, der alle sørger for en forbedret arbejdsgang for dine ansatte. 

Med en stærk og intuitiv kasseløsning får tjenere, bartendere og kokke de nemmeste arbejdsbetingelser, da systemerne kan fås med de rette funktioner og integrationer, der giver dine ansatte et optimeret arbejdsflow. Derved får dine ansatte også mere tid til at værne om gæsterne og yde den bedst mulige service. 

Samtidig ved vi af erfaring, at det vigtigste, du kan investere i, er dine medarbejdere. Glade medarbejdere forbliver ansatte i længere tid, og er langt mere tilbøjelige til at gå den ekstra meter, som branchen ofte kræver.

Minimer antallet af fejl og forbedr dine ansattes selvsikkerhed

Det er irriterende at lave fejl på sit arbejde, selvom det sker for alle i ny og næ, men med et godt kassesystem kan medarbejdernes fejl minimeres. 

Integreret betalingsterminal

Der findes flere forskellige typer betalingsterminaler, der kan kobles til kassesystemet. De har alle sine fordele og ulemper og er designet til at løse hver sin opgave. Hvis der vælges en integreret betalingsterminal er en af de helt store fordele, at kassesystemet og betalingsterminalen snakker sammen. Så når der på kassen gøres klar til betaling, sendes beløbet direkte til betalingsterminalen, og tjeneren skal ikke manuelt indtaste beløbet. Det minimerer risikoen for, at tjeneren begår en menneskelig fejl ved at indtaste et forkert beløb, så gæsten betaler for meget eller for lidt.

Håndterminal og køkkenskærm i samspil

Tjeneren kan nemt modtage ordrer ved bordet, som sendes direkte ud i til kokken i køkkenet og bartenderen i baren enten via køkkenprinter eller køkkenskærm. Det betyder, at tjenerne slipper for dobbeltarbejde ved ikke længere at skulle tage imod bestillinger nede ved bordet for bagefter at gå op til kassen for at indtaste bestillingen igen.

Derfor minimeres mængden af dobbeltarbejde for tjeneren væsentligt, og samtidig nedsætter det risikoen for at begå fejl ved indtastning, da antallet af indtastninger halveres. 

Derudover kan en køkkenskærm benyttes i stedet for en traditionel køkkenprinter. Når bestillingen er modtaget nede ved bordet, sendes bestillingen direkte til køkkenskærmen, og der er derfor ikke længere risiko for tabte bestillinger som ved brug af en traditionel køkkenprinter. Samtidig får kokkene et rigtig godt overblik over bestillingerne, og der er altid styr på, hvad der skal gøres blandt køkkenpersonalet.

Selvbetjeningsløsninger 

Det er klart, at jo færre touchpoints tjenerne har, desto mindre risiko er der alt andet lige for at begå fejl. Med et QR-selvbetjeningssystem tilgår gæsterne restaurationens digitale menukort ved at scanne en QR-kode med deres egen telefon nede ved bordet. Herefter bestiller og betaler gæsten selv. Der kan dog stadig opstå fejl i bestilling med QR-systemet, men så er det i det mindste gæsten selv, der har lavet en fejl.

Automatiser sure, manuelle processer og få mere tid til det, der er sjovt

Et knivskarpt kassesystem giver en række muligheder for at automatisere tunge manuelle processer – både via kassesystemet, men også via stærke integrationer til de førende udviklere af supplerende restaurant management systemer. 

Integreret lagerstyring – undgå at melde udsolgt til gæsten

Alle tjenere kender til det ærgerlige i at måtte meddele gæsten, at der er udsolgt af den ret eller drikkevare, som gæsten ønsker. Det bliver sjældent modtaget godt eller med den store forståelse. Ved at opsætte automatisk lagerstyring via dit kassesystem, vil der altid være et godt overblik over, hvad der er på lager – eller endnu vigtigere; hvad der ikke er på lager. Som bonus kan man opsætte et minimumslager på sine rå- og drikkevarer og få systemet til at sende notifikationer, når minimumslageret er nået for den pågældende vare. Så ved den bestillingsansvarlige altid, når det er tid til at bestille varen hjem. Samtidig kan der spares mange personaletimer ved ikke at skulle lave status så ofte som tidligere – og status er jo som bekendt ikke ligefrem er de ansattes yndlingsopgave. 

Integration til bordbookingsystem

Et godt kassesystem har som nævnt en række stærke integrationer til supplerende systemer, som de ansatte kan drage stor fordel af i deres arbejdsgange. En af de mest populære og nyttige er integrationer med bordbookingsystemer som DinnerBooking og easyTableBooking. Her kan f.eks. åbning og lukning af borde ske på tværs af kasse- og bookingsystemet. Det betyder, at hvis der kommer walk-ins og deres tildelte bord åbnes i POS, gøres bordet utilgængeligt i bordbookingsystemet. Ligeledes, når bordet lukkes i POS, gøres det automatisk tilgængeligt for online booking igen. 

Det betyder, at personalet vinker farvel til telefoniske bookinger og manuelle bestillinger. I stedet kan de bruge tid på kerneydelser som god betjening og imødekommenhed. 

Integration til vagtplansystem

Det rigtige kassesystem kan også integreres til vagtplansystemer som SameSystem, Planday eller Tamigo. Det giver først og fremmest en stor tidsbesparelse på administration for den ansatte, der lægger vagtplanen, da systemerne hjælper med at sammensætte vagtplanen meget hurtigere. 

Samtidig gøres planlægningen intelligent og baseres ikke på mavefornemmelser, da vagtplansystemet i planlægningen tager højde for forskellige parametre baseret på data fra kassesystemet som f.eks. tidsstemplet omsætningsdata. Derudover får alle ansatte gavn af en integration til vagtplansystemet, da de nemt, hurtigt og overskueligt kan bytte vagter internt. 

Motivationsgivende tiltag

Motiverede medarbejdere er lig glade medarbejdere. Derfor bør du som restauratør forsøge at højne dine ansattes motivation. Der er mange muligheder for at motivere – både med og uden kassesystemet – men her er to konkrete eksempler på, hvad du kan gøre. 

Skab interne konkurrencer på kampagner

Med det rigtige kassesystem kan du opsætte kampagner på udvalgte retter eller menuer. Det betyder, at hvis du f.eks. lancerer en ’månedens burger’, så kan du se, hvordan kampagnen performer. Samtidig kan du se, hvor mange kampagne-burgere, hver medarbejder har solgt. Det kan selvfølgelig misbruges til at dunke underperformende ansatte i hovedet, men vi synes i stedet, at det er meget bedre at bruge funktionen til at lave interne konkurrencer over, hvilken medarbejder, der får solgt flest. Denne medarbejder kan så belønnes med en eller anden form for præmie for at øge incitamentet til at gøre sig umage. Det synes de fleste heldigvis er sjovt, men vær her opmærksom på, om dine medarbejdere føler et uhensigtsmæssigt pres. Tiltaget kan også gavne din bundlinje, da du har mulighed for at lave interne konkurrencer på de retter og drikkevarer, der har størst avance, men også på sideretter til øget mersalg. 

Tag e-læring i brug og øg dine ansattes selvtillid og tryghed

Forestil dig at kunne undervise dine medarbejdere på alle tider af døgnet – og endda inden nye medarbejdere har første vagt. Dét bliver muligt, hvis du tager e-læring i brug. Med et online læringsværktøj suppleres jeres fysiske medarbejdertræning og giver medarbejderne mulighed for at dygtiggøre sig i deres job, selv når de ikke er på arbejde. 

Der er først og fremmest mulighed for at oplære dine ansatte i generelle ting, fx ’sådan bærer du 5 tallerkener på én gang’. Men med det rigtige kassesystem er du sikret, at udbyderen af kassesystemet samarbejder med en e-læringsplatform, så der også er mulighed for at oplære dine ansatte i brug af kassesystemet og den generelle drift. Det medvirker til, at dit personale møder mere selvsikre og velforberedte ind, og det afspejles i deres performance og medarbejderglæde – endda allerede på første vagt. 

Afrunding

Det var lidt om, hvordan et godt kassesystem kan hjælpe dig med at få glade medarbejdere. Vi håber, at det kunne give god inspiration til at forbedre medarbejderglæden – og husk; glade medarbejdere giver glade gæster, og glade gæster giver glade medarbejdere.