Servicemeddelelse: This is what your banner will look like

6 uundværlige integrationer til jeres kassesystem

6 uundværlige integrationer til jeres kassesystem

Et godt kassesystem tilbyder skarpe integrationer mod eksterne supplerende systemer, der sørger for en yderligere optimering af din restauration. Det er med til at sikre, at du som restauratør har mulighed for at få det bedste fra hver verden. Det betyder nemlig, at hvert system fokuserer på det, de er bedst til, og du får derfor ingen halve løsninger. Der findes mange forskellige integrationsmuligheder til dit kassesystem, og vi vil her sætte fokus på de 6 integrationer, vi af erfaring ved, at restauratører kan have størst gavn af.

Integrations diagram - 6 uundværlige integrationer til jeres kassesystem

Integration til regnskabssystem gør alting nemmere

Vi har erfaret, at muligheden for at integrere dit kassesystem til dit regnskabssystem er dér, hvor der for mange restauratøren skabes kæmpestor værdi. Her er der mulighed for at overføre dit salg direkte fra dit kassesystem til dit regnskabssystem med kun et par klik eller endda helt automatisk. Det er derfor nemmere end nogensinde før at bogføre dine salg, og du sparer derfor en masse tid ved ikke at skulle foretage bogføring manuelt – og du minimerer samtidig risikoen for fejl. 

Der findes naturligvis flere forskellige regnskabssystemer på markedet, så du skal sikre dig, at dit kassesystem integrerer med dit foretrukne regnskabsprogram for at opnå størst gevinst. 

Blandt markedets bedste regnskabssystemer finder du bl.a. Visma e-conomic og Billy

 

Integration til online bordbooking

Med et online bordbookingsystem kan du optimere din restaurant yderligere. Systemet sørger for, at dine gæster kan bestille bord i din restaurant online f.eks. via din hjemmeside eller endda direkte via Google My Business, når gæster på Google søger efter din restaurant. Brugen af et bordbookingsystem kan – med eller uden integration til dit kassesystem – bl.a. øge din omsætning, minimere no-shows og sende automatiske påmindelser om reservation til dine gæster. Samtidig får du samlet dine bordreservationer i ét system, der giver mulighed for et komplet overblik over aftenens reservationer, og dine tjenere kan minimere den tid, de normalt bruger på at tage imod reservationer via telefonen.

Integrationen mellem dit kassesystem og dit bordbookingsystem gør dog lige det hele en tand smartere. Her kan du få mulighed for at åbne og lukke borde på tværs af bordbooking- og kassesystem. Bordene bliver automatisk åbnet i dit kassesystem, når gæsten registreres som ankommet i dit bordbookingsystem, og når regningen afsluttes i kassesystemet, bliver bordet igen tilgængeligt for online booking. Herved sikres det, at der er fuldstændig overensstemmelse mellem kassesystem og bordbookingsystem, og risikoen for at glemme at åbne eller lukke et bord i bordbookingsystemet elimineres.

 

Integration til lager- og kontrolsystemer 

Det er ærgerligt at have noget på menukortet, som gæsten ikke kan bestille, fordi du ikke længere har varen på lager. Selvfølgelig kan en vare blive udsolgt, men et godt kassesystem tilbyder muligheden for automatisk lagerstyring ved at integrere dit lager med dit kassesystem. Her vil du hele tiden have et overblik over din lagerbeholdning, og det vil give dig bedre mulighed for hele tiden at have samtlige af dine varer på lager. Som bonus kan der opsættes minimumslager på hver enkelt rå- og drikkevare, så du automatisk får besked, når det er tid til at bestille den pågældende vare hjem. Dermed undgår du, at gæsten spørger forgæves efter noget på menuen og får en dårlig oplevelse, men sikrer i stedet, at gæsten altid kan få det, der ønskes.  

Hvis du som restauratør har flere restauranter i den samme ’koncern’, kan vareflytninger også laves imellem restauranterne, så lagerværdien stemmer ved status. Samtidig kan funktionen også bruges, hvis der arbejdes med flere varelagre på samme lokation. Det er tilfældet for mange større klubber/diskoteker, der arbejder med flere barer på deres beværtninger. Hvis der eksempelvis mangler en bestemt spiritus i bar 1, kan der hurtigt skabes overblik over, om bar 2 eller bar 3 har flere på lager, og vareflyttet kan nemt foretages. 

Derved er en integration til dit lager med til at skabe et forøget overblik og mere kontrol – især hvad angår råvarer. Ønskes der yderligere forøget kontrol med drikkevarer er det muligt at anskaffe et bar management kontrolsystem til spiritus, øl og post-mix. Med et sådant system får du fuld kontrol over alle udskænkninger, og det medvirker bl.a. en stor minimering af spild. Med en integration til dit kassesystem sikrer du kontrol til mindste detalje, hvor det bl.a. er muligt at trække en differencerapport imellem hvilke produkter, der er slået ind i dit kassesystem, og hvad der er udskænket i dit kontrolsystem. 

 

Integration til vagtplansystem

En integration til et vagtplanssystem hjælper restauratører med at udarbejde vagtplan hurtigere og nemmere. Her overfører kassesystemet automatisk salgsdata, så vagtplansystemet automatisk kan planlægge dine ansattes vagter ud fra den forventede travlhed. Det forhindrer overbemanding, og der kan derfor spares lønkroner, da der altid er den rette mængde personale på arbejde.

Samtidig giver du dine ansatte en nem og overskuelig måde at bytte vagter, registrere ferie og melde deres tilgængelighed for at tage vagter. Det minimerer en masse manuelle og frustrerende processer, og fokus kan i stedet rettes mod sjovere opgaver end medarbejderadministration.

Vagtplansystemet giver dig også god mulighed for at skabe bedre kontrol med restaurantens lønprocent. Systemet giver dig nemlig mulighed for at opsætte et mål for lønprocenten. Med en integration mellem dit vagtplansystem og dit kassesystem overføres din omsætning direkte over i dit vagtplansystem, og der kan derved automatisk udregnes en lønprocent – både for hele forretningen og pr. medarbejder. 

En integration til et vagtplansystem kan derfor minimere manuelle processer for restauratøren, skabe bedre overblik og kontrol samt forbedre dine medarbejderes interne vagtbytte. 

Blandt de bedste vagtplansystemer findes SameSystem, Planday og Tamigo.

 

Integration til tredjeparts take away platforme

Brugen af tredjepartsplatforme til salg af take away har vundet ekstrastort indpas under Corona, og mange restauratører benytter stadig disse platforme som den primære kanal til at sælge take away. Det kan dog godt skabe nogle udfordringer, hvis disse platforme ikke er integreret i dit kassesystem. Den primære udfordring for restauratørerne er, at de skal have en unik printer fra hver platform. Det kan betyde, at uoverskueligheden og risikoen for fejl stiger. 

Hvis dit kassesystem integrerer med de tredjeparts platforme, du sælger take away fra, vil du få dine ordrer fra platformen direkte ind i kassesystemet, og bestillingerne printes fra den printer, du har koblet til dit kassesystem. Derved er der kun brug for én printer til at håndtere alle take away bestillingerne, og de registreres direkte i kassesystemet og skal ikke indtastes manuelt og bogføres efterfølgende. 

Der kan dog være nogle udfordringer med at dit kassesystem ikke integrerer med alle de forskellige tredjepartsplatforme, du benytter, men kun en enkelt eller to. Det har Deliverect fundet en løsning på, og med en god integration til Deliverect kan restauratøren nemt administrere alle take away ordrer fra ét samlet sted, og bestillingerne sendes direkte ind i dit kassesystem – uanset hvilken tredjepartsplatform de kommer fra. Så bliver håndteringen og bogføringen ikke nemmere!

 

Integration mellem digitale POS-løsninger

Restaurationsbranchen er i konstant forandring, og tiden, hvor gæsten efter endt besøg var tvunget til at skulle op til kasseterminalen for at foretage sin betaling, rinder ud. Som restauratør har du nemlig flere muligheder for at benytte forskellige digitale POS-løsninger til at modtage både bestilling og betaling. Det kunne eksempelvis være selvbetjeningsløsninger som QR-selvbetjening og Kiosk eller egen take away-side. Ønsker du at benytte andre digitale POS-løsninger end dit kassesystem, er det derfor vigtigt, at du er opmærksom på, at de forskellige løsninger er integrerede med kassesystemet. 

Ved at løsningerne er integrerede med kassesystemet, skal du ikke gøre tingene manuelt to eller tre gange. Modtager du eksempelvis bestilling og betaling via en QR-selvbetjeningsløsning, registreres bestillingen automatisk i dit kassesystem og sendes automatisk til køkken og bar, som klargør bestillingen. Og nå ja, gæstens betaling bogføres også helt automatisk – selvfølgelig forudsat at dit regnskabssystem er integreret med kassen. 

 

Få styr på dine integrationer allerede nu

Det var vores 6 bud på, hvilke integrationer, du som restauratør kan få mest ud af at koble op på dit kassesystem. Der findes naturligvis en masse andre integrationsmuligheder, eksempelvis til lønsystemer og MobilePay, så vi opfordrer dig til at gå på opdagelse i integrationernes verden – måske du finder noget mere, der kan skabe værdi for netop dig og din restauration.